Biedrības Likvidācija 2025: Soli pa Solim Ceļvedis

Biedrības likvidācija ir process, kurā biedrība izbeidz savu darbību un tiek izslēgta no Biedrību un nodibinājumu reģistra. Ir vairāki iemesli, kāpēc biedrība varētu tikt likvidēta, sākot no finansējuma trūkuma un beidzot ar mērķu sasniegšanu vai jauniem tiesību aktiem. Šī bloga ieraksta mērķis ir sniegt visaptverošu, soli pa solim ceļvedi biedrības likvidācijai Latvijā.
Šis raksts ir paredzēts valdes locekļiem, biedriem, grāmatvežiem, juristiem un ikvienam, kurš vēlas saprast biedrības likvidācijas procesu.
Jaunie grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā ir ietekmējuši likvidācijas procesu, ieviešot jaunas prasības un procedūras, tāpēc ir svarīgi būt informētam par aktuālajām izmaiņām.
Šeit atradīsiet visu nepieciešamo informāciju par likvidācijas procesu, nepieciešamiem dokumentiem un izmaksām.
Rokasgrāmata atbilsts izmaiņām Komerclikumā, kas stājas spēkā 30.12.2024.g. un Biedrību un nodibinājumu likumam, kas stājies spēkā 01.07.2024.g.

Rokasgrāmatas saturs
Kāpēc Likvidēt Biedrību?
Biedrības var tikt likvidētas dažādu iemeslu dēļ, tostarp:
* Finansiālas grūtības
* Dalībnieku skaita samazināšanās
* Mērķu sasniegšana
* Iekšēji konflikti
* Izmaiņas tiesību aktos
* Neaktivitāte
* Apvienošanās vai iegāde
Ir svarīgi ievērot juridiskās procedūras, lai izvairītos no iespējamām saistībām. Piemēram, ja biedrība vairs nespēj segt savus parādus, likvidācija var būt labākais risinājums, lai izvairītos no vēl lielākām finansiālām problēmām. Tāpat, ja biedrība ir sasniegusi savus mērķus un vairs nav nepieciešama, likvidācija ir loģisks solis.
Svarīgi zināt pirms biedrības likvidācijas
Likvidators ir galvenā persona, kas atbild par likvidācijas procesa nodrošināšanu, un viņa pienākumi un atbildība ir skaidri noteikti likumā.
Likvidācijas procesā ir iesaistītas vairākas institūcijas, piemēram, Uzņēmumu Reģistrs un Valsts Ieņēmumu Dienests. Katrai no tām ir sava loma un prasības, kas jāievēro. Piemēram, Uzņēmumu Reģistrā jāiesniedz dažādi likvidācijas dokumenti, savukārt ar Valsts Ieņēmumu Dienestu jāsaskaņo nodokļu jautājumi.
Biedrībai jāspēj norēķināties ar visiem kreditoriem! Pretējā gadījumā jāuzsāk maksātnespējas vai bankrota procedūra.
Svarīgi ir arī nokārtot visas saistības ar VID:
- jābūt nomaksātiem nodokļiem
- visām atskaitēm un pārskatiem jābūt nodotiem.
Šo informāciju var viegli pārbaudīt VID Elektroniskas deklarēšanas sistēmā (EDS).
Informāciju par nodokļiem var atrast sadaļā MAKSĀJUMI un informāciju par pārskatiem sadaļā ATGADINĀJUMI.

Informāciju no VID var pārbaudīt sadaļā SARAKSTE AR VID.

Biedrības Likvidācijas Process: Soli pa Solim
Lēmuma Pieņemšana: 1. posms
Biedru Sapulces Sasaukšana:
* Lai pieņemtu lēmumu par biedrības likvidāciju, ir jāsasauc biedru sapulce.
* Jānodrošina kvorums, lai sapulce būtu lemtspējīga. Parasti biedru sapulcē jāpiedalās vairāk par 50% biedru.
* Saskaņā ar jaunajiem likuma grozījumiem, ir iespējama attālināta dalība un balsošana biedru sapulcē.
Biedru sapulces sasaukšana ir pirmais un ļoti svarīgais solis biedrības likvidācijas procesā. Ir būtiski nodrošināt, ka visi biedri ir pienācīgi informēti par sapulci un tās darba kārtību, lai nodrošinātu leģitīmu lēmuma pieņemšanu.
Lēmuma Pieņemšana
Lēmums par biedrības darbības izbeigšanu ir pieņemts, ja par to nobalso vairāk nekā 2/3 klātesošo biedru, ja statūtos nav noteikts lielāks balsu vairākums.
* Biedru sapulces protokolā jānorāda sapulces vadītājs, protokolists un valdes loceklis.
Ja biedru skaits samazinās līdz vienam, lēmumu par likvidāciju var pieņemt valde. Šis ir izņēmuma gadījums, kad biedru sapulces vietā lēmumu var pieņemt valde.

Ir svarīgi precīzi dokumentēt lēmumu par likvidāciju biedru sapulces protokolā. Šim dokumentam būs būtiska nozīme, iesniedzot biedrības likvidācijas dokumentus Uzņēmumu reģistrā.
Likvidatora Iecelšana
Par likvidatoru var iecelt valdes locekli, biedrības biedru, citu personu vai arī biedrības likvidācijas komisiju.
Nepieciešamais dokuments:
Likvidatora piekrišana ieņemt amatu. Šīs apliecinājums varbūt ietverts arī pieteikuma veidlapā B7, tad atsevišķu dokumentu var netaisīt.
Izvēloties likvidatoru, jāpārliecinās, ka viņš ir kompetents un spējīgs veikt šo atbildīgo uzdevumu.

Biedrības likvidācijas dokumenti
UR jāiesniedz sekojošie biedrības likvidācijas dokumenti:
Pieteikuma veidlapa B7 (Pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā par darbības izbeigšanu)
Biedru sapulces protokols vai tā izraksts
Valdes lēmums (ja piemērojams)
Likvidatora piekrišana. Šīs apliecinājums varbūt ietverts arī pieteikuma veidlapā KR13, tad atsevišķu dokumentu var netaisīt.
Pareiza likvidācijas veidlapu un citu dokumentu sagatavošana ir būtiska, lai izvairītos no kavējumiem vai atteikumiem likvidācijai Uzņēmumu reģistrā. Pārliecinieties, ka visi dokumenti ir aizpildīti precīzi un atbilstoši prasībām.
Dokumentu Iesniegšana Uzņēmumu Reģistrā (UR)
Papīra dokumentu iesniegšana Uzņēmumu Reģistrā ir pagātnē. Vairs dokumenti netiek pieņemti klātienē.
Ja tomēr gribās iesniegt dokumentus papīra formātā, tad ir jāapmaksā dārgus notāra pakalpojumus un jāsūta dokumentus pa pastu.
Uzņēmuma (SIA) likvidācijas Pieteikumu un tam pievienotos dokumentus var iesniegt dibinātāji vai pilnvarota persona.
E-pakalpojumā.
Dokumenti jāiesniedz Uzņēmumu Reģistra pakalpojumu portālā.
Dokumenti jāparaksta ar e-parakstu viedkartē (eID vai eParaksta karti) vai ar eParaksts mobile portālā www.eparaksts.lv
Atbildi saņem e-pakalpojumā vai e-adresē.
Elektroniski parakstītus dokumentus nosūti e-adresē vai Uzņēmumu Reģistra e-pastā.
e-adrese ir drošāks saziņas kanāls starp privātpersonu un valsti nekā e-pasts.
Pa pastu.
Parakstītus dokumentus var nosūtīt uz Uzņēmumu reģistru pa pastu.
Sūtījumā jāpievieno maksājuma uzdevums par valsts nodevas apmaksu. Jāņem vērā, ka šāda veidā var nosūtīt tikai notariāli apliecinātus dokumentus, ka ievērojami paaugstina uzņēmuma reģistrācijas izmaksas.
Paraksta īstuma un rīcībspējas apliecināšana uz pieteikumiem un lūgumiem publiskiem reģistriem (piem., Zemesgrāmatai, Komercreģistram) – 23 eiro.
Papildus pieskaitāma atlīdzība par datu pārbaudēm, PVN, valsts nodeva, tulkojumu un faktiskie izdevumi.
Biedrības likvidācijas Izmaksas
Valsts nodevas apmērs ir 5.69 EUR.
* No valsts nodevas ir atbrīvotas biedrības, kurās apvienoti invalīdi, bāreņi vai daudzbērnu ģimenes; biedrības, kuru mērķis (vai viens no mērķiem) ir bērnu un skolēnu sporta pasākumu organizēšana.
Nodevas apmaksa notiek Uzņēmumu Reģistra platformā vai dokumentiem jāpievieno maksājuma uzdevums par nodevas apmaksu.
Biedrības likvidācijas dokumentu sagatavošana reģistrācijai Uzņēmumu Reģistrā parasti izmaksā no 49 līdz 120 EUR, atkarībā no pakalpojuma sniedzēja cenas un nepieciešamo sagatavoto dokumentu daudzuma.
UR lēmuma pieņemšanas termiņš
7 dienas (neskaitot iesniegšanas dienu).
Likumā noteiktais termiņš dokumentu izskatīšanai var tikt pagarināts, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 64.panta otro daļu.
Likumā noteiktos gadījumos pieteikums izmaiņu reģistrācijai var tikt nosūtīts pārbaudei Valsts ieņēmumu dienestam.
Biedrības likvidācija 2 posms
Paziņojums Kreditoriem
Pēc UR pozitīva lēmuma saņemšanas jāpaziņo kreditoriem par likvidācijas uzsākšanu.
Likvidatoram 15 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas jāpublicē paziņojums par biedrības likvidāciju oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Paziņojumā jāuzaicina kreditori pieteikt savus prasījumus 6 mēnešu laikā.
Paziņojuma publicēšana “Latvijas Vēstnesī” ir obligāts solis, lai informētu kreditorus par biedrības likvidāciju. Šis solis ir svarīgs, lai nodrošinātu, ka visi kreditori tiek informēti un var pieteikt savus prasījumus noteiktajā termiņā.
Parādu un Saistību Nomaksa
Lai Uzņēmumu reģistrs varētu izslēgt Biedrību no Biedrību un Nodibinājumu reģistra, vispirms jāpārliecinās, ka uzņēmumam nav parādu Valsts ieņēmumu dienestam (VID).
Pirms dokumentu iesniegšanas likvidācijai, ieteicams nokārtot visus nodokļu jautājumus. Uzņēmumu reģistrs pats pārbaudīs šo faktu, pieprasot no VID izziņu. Ja VID atbildēs, ka biedrībai ir nenokārtotas saistības, Uzņēmumu reģistrs nevarēs pabeigt biedrības likvidāciju.
Atlikušās Mantas Sadale (ja tāda ir)
Biedrības likvidācijas 2 posmā, atlikušo mantu, ieskaitot naudu, īpašumus un citus aktīvus, sadala starp tā biedriem. Šo sadali veic saskaņā ar likvidatora sagatavotu plānu.
Parasti izmaksas biedriem tiek veiktas naudā. Tomēr, ja biedri vēlas saņemt savu daļu mantā, un biedrības statūti to neparedz, viņiem ir iespēja veikt izmaiņas statūtos, lai atļautu mantas sadali. Šāds lēmums ir jāpieņem biedru sapulcē līdz brīdim, kad biedrības tiek izslēgta no Biedrību un Nodibinājumu reģistra. Vienlaikus ar statūtu grozījumiem biedri var vienoties par konkrētu mantas sadali katram biedram.

Izņemiet naudu no bankas konta
Svarīgi atcerēties, ka pēc biedrības izslēgšanas no Biedrību un Bodibinājumu reģistrs, nekādas izmaiņas vairs nav iespējamas. Ja pēc šī brīža uz biedrības vārda joprojām būs reģistrēts īpašums vai nauda bankas kontā, biedriem vairs nebūs iespējas to saņemt savā īpašumā. Tāpēc ir būtiski savlaicīgi atrisināt visus mantas sadales jautājumus pirms biedrības likvidācijas procesa pabeigšanas.
Citas svarīgas darbības (ja uz Jums attiecās)
1. Slēdziet uzņēmuma bankas kontu
2. Noņemiet no uzskaites struktūrvienības, kases aparātus, POS terminālus
3. Atbrīvojiet visus darbiniekus
4. Izbeidziet līgumsaistības (Tele2, Lmt utt.). Ja nepieciešams tālruņa numuru pārrakstiet uz fizisko personu
5. Nododiet visas atskaites.
6. Nododiet dokumentus arhīvam vai glabājiet pats.
7. Paziņojiet VID par likvidāciju. Sarakste >> Paziņojums VID
Slēguma Finanšu Pārskata Sagatavošana
Jāsagatavo likvidācijas finanšu pārskats un jāiesniedz VID EDS sistēmā.
Jāatceras, ka likvidācijas finanšu pārskatu drīkst iesniegt tikai pēc kreditoru pieteikuma termiņa beigām (6 mēneši), kas norādīts biedrības likvidācijas pieteikuma veidlapā.
Kreditoru pieteikuma termiņš sākas ar dienu, kad paziņojums par likvidāciju tika publicēts Latvijas Vestnesī.
Precīzu datumu par paziņojumu var atrast Latvijas Vesnesī – Meklēt oficiālo publikāciju.
Pirms mantas sadales biedriem, jāapmierina kreditoru prasījumi.
Atlikusī manta jāsadala saskaņā ar statūtiem. Mantu var sadalīt ne agrāk kā sešus mēnešus pēc paziņojuma publicēšanas “Latvijas Vēstnesī”.
Pareiza kreditoru prasījumu apmierināšana un slēguma finanšu pārskata sagatavošana ir ļoti svarīgi, lai nodrošinātu likvidācijas procesa atbilstību likumam. Mantas sadalei jānotiek saskaņā ar statūtiem un tikai pēc kreditoru prasījumu apmierināšanas.
Biedrības likvidācijas dokumenti 2 posms
UR jāiesniedz sekojošie biedrības likvidācijas dokumenti:
Pieteikuma veidlapa B9
Slēguma finanšu pārskats
Plāns par atlikušās mantas sadali (ja piemērojams)
Revidenta ziņojums (ja piemērojams)
Biedrības likvidācijas 2 posma Izmaksas
Valsts nodevas apmērs ir 5.69 EUR.
* No valsts nodevas ir atbrīvotas biedrības, kurās apvienoti invalīdi, bāreņi vai daudzbērnu ģimenes; biedrības, kuru mērķis (vai viens no mērķiem) ir bērnu un skolēnu sporta pasākumu organizēšana.
Nodevas apmaksa notiek Uzņēmumu Reģistra platformā vai dokumentiem jāpievieno maksājuma uzdevums par nodevas apmaksu.
UR lēmuma pieņemšanas termiņš
17 dienas (neskaitot iesniegšanas dienu).
Pirms pieteikuma iesniegšanas par likvidācijas pabeigšanu, pārliecinieties, ka visas saistības ar VID ir nokārtotas. Likvidācija uzņēmumu reģistrā tiks pabeigta tikai pēc tam, kad UR būs saņēmis apstiprinājumu no VID.
Īpašie Gadījumi
Nodokļu Parādi
Nodokļu parādi var būtiski ietekmēt likvidācijas procesu. Ir svarīgi savlaicīgi risināt nodokļu jautājumus un, iespējams, vienoties ar VID par maksājumu grafiku vai aktīvu pārdošanu parādu segšanai.
Nav Aktīvu, tad ir vieglāk
Ja biedrībai nav aktīvu, ko sadalīt, process var būt vienkāršāks, bet joprojām ir svarīgi ievērot visas juridiskās prasības.
Biežākās Kļūdas, no Kurām Jāizvairās
Nepareiza kreditoru informēšana
Nodokļu saistību ignorēšana
Nepareiza lēmumu un procedūru dokumentēšana
Juridisko termiņu neievērošana
Aktīvu sadale pirms parādu nomaksas
Valdei beidzies pilnvaru termiņš
Nav iecelts likvidators
Pieteikums iesniegts pārāk ātri
Paziņojums nav publicēts “Latvijas Vēstnesī”
Noderīgi Resursi
Uzņēmumu Reģistra (UR) mājaslapa: [https://www.ur.gov.lv/]
Valsts Ieņēmumu Dienesta (VID) mājaslapa: [https://www.vid.gov.lv/]
Biedrību un nodibinājumu likums: [https://likumi.lv/]
Latvijas Vēstnesis: [https://www.vestnesis.lv/]
Biedrības likvidācija ir komplekss process, kas prasa rūpīgu normatīvo aktu ievērošanu. Šajā ceļvedī ir sniegts soli pa solim skaidrojums par likvidācijas procesu, lai palīdzētu biedrībām to veiksmīgi pabeigt. Ja Jums ir kādi jautājumi vai neskaidrības, vienmēr konsultējieties ar juristu. Veiksmīga likvidācija nodrošina, ka biedrība tiek likvidēta atbilstoši likumam un bez negatīvām sekām.