Uzņēmuma Likvidācija (SIA) 2025: Soli pa Solim Ceļvedis

Uzņēmuma (SIA) Likvidācija Soli pa Solim

Uzņēmuma likvidācija, īpaši SIA likvidācija Latvijā, var šķist sarežģīts un pat stresains process. Tomēr, pareizi izprotot procedūras un sekojot konkrētiem soļiem, to var paveikt efektīvi un bez liekām problēmām.

Šajā rakstā mēs piedāvājam skaidru, soli pa solim ceļvedi SIA likvidācijai, palīdzot uzņēmējiem, grāmatvežiem un citām ieinteresētajām personām orientēties šajā procesā.

Šeit atradīsiet visu nepieciešamo informāciju par likvidācijas procesu, nepieciešamiem dokumentiem un izmaksām.

Rokasgrāmata atbilsts izmaiņām Komerclikumā, kas stājas spēkā 30.12.2024.g.

Rokasgrāmatas saturs

Izpratne par likvidāciju

Uzņēmuma likvidāciju Latvijā primāri regulē Komerclikums. Papildus tam, svarīgi ir ņemt vērā arī citus normatīvos aktus un institūcijas, piemēram, Uzņēmumu Reģistru (UR) un Valsts Ieņēmumu Dienestu (VID). Likvidators ir galvenā persona, kas atbild par likvidācijas procesa nodrošināšanu, un viņa pienākumi un atbildība ir skaidri noteikti likumā.

Ir svarīgi sekot līdzi izmaiņām likumdošanā, lai nodrošinātu atbilstību aktuālajām prasībām.

Likvidācijas procesā ir iesaistītas vairākas institūcijas, piemēram, Uzņēmumu Reģistrs un Valsts Ieņēmumu Dienests. Katrai no tām ir sava loma un prasības, kas jāievēro. Piemēram, Uzņēmumu Reģistrā jāiesniedz dažādi likvidācijas dokumenti, savukārt ar Valsts Ieņēmumu Dienestu jāsaskaņo nodokļu jautājumi.

Svarīgi zināt pirms likvidācijas

Uzņēmumam (SIA) jāspēj norēķināties ar visiem kreditoriem! Pretējā gadījumā jāuzsāk maksātnespējas vai bankrota procedūra.

Svarīgi ir arī nokārtot visas saistības ar VID: 

  • jābūt nomaksātiem nodokļiem
  • visām atskaitēm un pārskatiem jābūt nodotiem.

Šo informāciju var viegli pārbaudīt VID Elektroniskas deklarēšanas sistēmā (EDS).

Informāciju par nodokļiem var atrast sadaļā MAKSĀJUMI un informāciju par pārskatiem sadaļā ATGADINĀJUMI.

Informāciju no VID var pārbaudīt sadaļā SARAKSTE AR VID.

Uzņēmuma (SIA) likvidācija 1 posms

1. Lēmums par Likvidāciju

Lēmums par uzņēmuma likvidāciju jāpieņem dalībnieku sapulcē.

Nepieciešamais dokuments: Dalībnieku sapulces protokols vai lēmums. Atcerieties, ka var piedalīties sapulcēs attālināti.
Šis lēmums ir pamats turpmākajām darbībām, tāpēc ir svarīgi to pareizi noformēt.

lemums par likvidaciju

2. Likvidatora Iecelšana

Par likvidatoru var iecelt valdes locekli vai citu personu.

Nepieciešamais dokuments:

Likvidatora piekrišana ieņemt amatu. Šīs apliecinājums varbūt ietverts arī pieteikuma veidlapā KR13, tad atsevišķu dokumentu var netaisīt.

Izvēloties likvidatoru, jāpārliecinās, ka viņš ir kompetents un spējīgs veikt šo atbildīgo uzdevumu.

likvidatora piekrisana

3. Uzņēmuma (SIA) likvidācijas dokumenti 1 posms

UR jāiesniedz sekojošie Uzņēmuma (SIA) likvidācijas dokumenti:

Veidlapa KR13

Dalībnieku sapulces protokols vai lēmums

Likvidatora piekrišana. Šīs apliecinājums varbūt ietverts arī pieteikuma veidlapā KR13, tad atsevišķu dokumentu var netaisīt.

4. Dokumentu Iesniegšana Uzņēmumu Reģistrā (UR)

Papīra dokumentu iesniegšana Uzņēmumu Reģistrā ir pagātnē. Vairs dokumenti netiek pieņemti klātienē.

Ja tomēr gribās iesniegt dokumentus papīra formātā, tad ir jāapmaksā dārgus notāra pakalpojumus un jāsūta dokumentus pa pastu.

Uzņēmuma (SIA) likvidācijas Pieteikumu un tam pievienotos dokumentus var iesniegt dibinātāji vai pilnvarota persona.

E-pakalpojumā.
Dokumenti jāiesniedz Uzņēmumu Reģistra pakalpojumu portālā.
Dokumenti jāparaksta ar e-parakstu viedkartē (eID vai eParaksta karti) vai ar eParaksts mobile portālā www.eparaksts.lv
Atbildi saņem e-pakalpojumā vai e-adresē.

Elektroniski parakstītus dokumentus nosūti e-adresē vai Uzņēmumu Reģistra e-pastā. 

e-adrese ir drošāks saziņas kanāls starp privātpersonu un valsti nekā e-pasts.

Pa pastu.
Parakstītus dokumentus var nosūtīt uz Uzņēmumu reģistru pa pastu.
Sūtījumā jāpievieno maksājuma uzdevums par valsts nodevas apmaksu. Jāņem vērā, ka šāda veidā var nosūtīt tikai notariāli apliecinātus dokumentus, ka ievērojami paaugstina uzņēmuma reģistrācijas izmaksas.

Paraksta īstuma un rīcībspējas apliecināšana uz pieteikumiem un lūgumiem publiskiem reģistriem (piem., Zemesgrāmatai, Komercreģistram) – 23 eiro.

Papildus pieskaitāma atlīdzība par datu pārbaudēm, PVN, valsts nodeva, tulkojumu un faktiskie izdevumi.

Uzņēmuma (SIA) likvidācijas Izmaksas

Valsts nodeva par Uzņēmuma (SIA) likvidāciju – 30EUR. Nodevas apmaksa notiek Uzņēmumu Reģistra platformā vai dokumentiem jāpievieno maksājuma uzdevums par nodevas apmaksu.  

Uzņēmuma (SIA) likvidācijas dokumentu sagatavošana reģistrācijai Uzņēmumu Reģistrā parasti izmaksā no 49 līdz 120 EUR, atkarībā no pakalpojuma sniedzēja cenas un nepieciešamo sagatavoto dokumentu daudzuma.

UR lēmuma pieņemšanas termiņš

1-3 darba dienas (neskaitot iesniegšanas dienu).

Likumā noteiktais termiņš dokumentu izskatīšanai var tikt pagarināts, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 64.panta otro daļu.

Likumā noteiktos gadījumos pieteikums izmaiņu reģistrācijai var tikt nosūtīts pārbaudei Valsts ieņēmumu dienestam. 

Uzņēmuma (SIA) likvidācija 2 posms

1. Paziņojums Kreditoriem

Pēc UR pozitīva lēmuma saņemšanas jāpaziņo kreditoriem par likvidācijas uzsākšanu.

Paziņojumu publicē Uzņēmumu Reģistrs automātiski un tas ir bezmaksas.

Kreditoriem jānosaka termiņš prasījumu iesniegšanai (1-3 mēneši). Kreditoru prasījumu pieteikšanas termiņš ir ne īsāks par vienu mēnesi.

2. Parādu un Saistību Nomaksa

Lai Uzņēmumu reģistrs varētu izslēgt uzņēmumu no reģistra, vispirms jāpārliecinās, ka uzņēmumam nav parādu Valsts ieņēmumu dienestam (VID). 

Pirms dokumentu iesniegšanas likvidācijai, ieteicams nokārtot visus nodokļu jautājumus. Uzņēmumu reģistrs pats pārbaudīs šo faktu, pieprasot no VID izziņu. Ja VID atbildēs, ka uzņēmumam ir nenokārtotas saistības, Uzņēmumu reģistrs nevarēs pabeigt uzņēmuma likvidāciju.

3. Atlikušās Mantas Sadale (ja tāda ir)

Uzņēmuma likvidācijas 2 posmā, atlikušo mantu, ieskaitot naudu, īpašumus un citus aktīvus, sadala starp tā dalībniekiem. Šo sadali veic saskaņā ar likvidatora sagatavotu plānu, ņemot vērā katra dalībnieka ieguldījuma apmēru, ja vien uzņēmuma dibināšanas dokumentos nav noteikts citāds sadales princips.

Parasti izmaksas dalībniekiem tiek veiktas naudā. Tomēr, ja dalībnieki vēlas saņemt savu daļu mantā, un uzņēmuma statūti to neparedz, viņiem ir iespēja veikt izmaiņas statūtos, lai atļautu mantas sadali. Šāds lēmums ir jāpieņem dalībnieku sapulcē līdz brīdim, kad uzņēmums tiek izslēgts no Komercreģistra. Vienlaikus ar statūtu grozījumiem dalībnieki var vienoties par konkrētu mantas sadali katram dalībniekam.

Sabiedrības atlikusas mantas sadales plans

Izņemiet naudu no bankas konta

Svarīgi atcerēties, ka pēc uzņēmuma izslēgšanas no Komercreģistra, nekādas izmaiņas vairs nav iespējamas. Ja pēc šī brīža uz uzņēmuma vārda joprojām būs reģistrēts īpašums vai nauda bankas kontā, dalībniekiem vairs nebūs iespējas to saņemt savā īpašumā. Tāpēc ir būtiski savlaicīgi atrisināt visus mantas sadales jautājumus pirms uzņēmuma likvidācijas procesa pabeigšanas.

4. Citas svarīgas darbības (ja uz Jums attiecās)

1. Slēdziet uzņēmuma bankas kontu

2. Noņemiet no uzskaites struktūrvienības, kases aparātus, POS terminālus

3. Atbrīvojiet visus darbiniekus

4. Izbeidziet līgumsaistības (Tele2, Lmt utt.). Ja nepieciešams tālruņa numuru pārrakstiet uz fizisko personu

5. Nododiet visas atskaites.

6. Nododiet dokumentus arhīvam vai glabājiet pats.

7. Paziņojiet VID par likvidāciju. Sarakste >> Paziņojums VID

5. Likvidācijas finanšu pārskats

Jāsagatavo likvidācijas finanšu pārskats un jāiesniedz VID EDS sistēmā. 

Jāatceras, ka likvidācijas finanšu pārskatu drīkst iesniegt tikai pēc kreditoru pieteikuma termiņa beigām (1-3 mēneši), kas norādīts likvidācijas pieteikuma veidlapā. 

Kreditoru pieteikuma termiņš sākas ar dienu, kad paziņojums par likvidāciju tika publicēts Uzņēmumu Reģistrā.

Precīzu datumu par paziņojumu var atrast Uzņēmumu Reģistrā – Paziņojumi kreditoriem, dalībniekiem, ieinteresētajām personām.

6. Uzņēmuma (SIA) likvidācijas dokumenti 2 posms

UR jāiesniedz sekojošie Uzņēmuma (SIA) likvidācijas dokumenti:

Veidlapa KR14

Likvidācijas noslēguma finanšu pārskats.

Plāns par atlikušās mantas sadali (ja piemērojams)

Revidenta ziņojums (ja piemērojams)

Uzņēmuma (SIA) likvidācijas 2 posma Izmaksas

Valsts nodeva nav jāmaksā! Uzņēmuma (SIA) likvidācijas pabeigšana ir bezmaksas.

UR lēmuma pieņemšanas termiņš

1-3 darba dienas (neskaitot iesniegšanas dienu).

Uzņēmums tiek izdzēsts no Komercreģistra ar dienu, kad tika pieņemts pozitīvs lēmums par uzņēmuma likvidāciju.

Īpašie Gadījumi

Nodokļu Parādi

Nodokļu parādi var būtiski ietekmēt likvidācijas procesu. Ir svarīgi savlaicīgi risināt nodokļu jautājumus un, iespējams, vienoties ar VID par maksājumu grafiku vai aktīvu pārdošanu parādu segšanai.

Maksātnespēja

Ja uzņēmums nespēj nomaksāt savus parādus, var tikt ierosināta maksātnespējas procedūra, kas atšķiras no likvidācijas.

Nav Aktīvu, tad ir vieglāk

Ja uzņēmumam nav aktīvu, ko sadalīt, process var būt vienkāršāks, bet joprojām ir svarīgi ievērot visas juridiskās prasības.

Biežākās Kļūdas, no Kurām Jāizvairās

Nepareiza kreditoru informēšana

Nodokļu saistību ignorēšana

Nepareiza lēmumu un procedūru dokumentēšana

Juridisko termiņu neievērošana

Aktīvu sadale pirms parādu nomaksas

Resursi un Atbalsts

Uzņēmumu Reģistra (UR) mājaslapa: [https://www.ur.gov.lv/]
Valsts Ieņēmumu Dienesta (VID) mājaslapa: [https://www.vid.gov.lv/]

Uzņēmuma (SIA) likvidācija ir komplekss process, kas prasa rūpīgu uzmanību detaļām un atbilstību juridiskajām prasībām. Lai izvairītos no kļūdām un nodrošinātu veiksmīgu likvidāciju, var būt nepieciešams vērsties pie profesionāļiem. Atcerieties, ka pareiza plānošana un atbilstoša dokumentācija ir galvenie faktori, lai šo procesu padarītu pēc iespējas vienkāršāku un efektīvāku.

Dalies ar Rakstu:

Apmeklētāji vel lasa

pārdod pērk uzņēmumu SIA

Pērk uzņēmumu (SIA)

URonline Tavs partneris uzņēmējdarbībā! Pērk Uzņemumu (SIA) visā Latvijā Saņemt Piedāvājumu Pārdod Uzņēmumu (SIA)? Saņem Labāko Piedāvājumu Online Ātri un

Read More